Gastronomiczne trendy 2018

with Brak komentarzy

Zobacz jakie trendy i wyzwania w branży gastronomicznej przewidywane są na rok 2018. O jakich produktach i daniach usłyszysz? A które z nich wprowadzisz do swojego biznesu?

 

Eksperci z Instytutu Technologii Żywności w Chicago opracowali już listę trendów kulinarnych na 2018 rok. Wychodzi na to, że w tym roku stawiać będziemy na różnorodność smaków oraz potraw. Będzie słodko i pikantnie, ale inaczej niż się przyzwyczailiśmy. Pojawią się interesujące zastosowania dla znanych i lubianych produktów. Przewiduje się również powrót do korzeni, zyskają szefowie kuchni, którzy będą potrafili nadać regionalnym potrawom nowoczesnej lekkości.

 

Lista najmodniejszych gastronomicznych trendów 2018!

 

Lokalność

Konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie produktów. Mają ochotę na smaki, które pamiętają z dzieciństwa, ponieważ kojarzą im się z wysoką jakością. Dlatego powrót do kuchni regionalnej, w której wykorzystuje się produkty lokalne oraz tradycyjne gotowanie z lekkim powiewem nowoczesności to pierwszy z trendów na 2018 rok.

Duże znaczenie będą miały autorskie dodatki do potraw, takie jak dressingi, pikle, kiszonki czy sosy, ale również rzemieślniczy alkohol, np. rzemieślnicze piwa oraz nalewki.

Produkty pochodzenia roślinnego

Analizując wyniki badań ekspertów należy zwrócić szczególną uwagę na produkty pochodzenia roślinnego. W ciągu dekady (2007-2017) liczba napojów i produktów spożywczych dla wegan i wegetarian wzrosła z 4% do 11% w skali globalnej*. I wydaje się, że ten trend będzie rósł na znaczeniu.

Zaleca się również konstruowanie menu, które uwzględnia preferencje osób będących na diecie zdrowotnej, leczniczej czy wykluczającej, np. wegańskiej czy bezglutenowej. Dlaczego? Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów na temat żywienia coraz więcej z nich decyduje się na proste i naturalne diety obfite w zioła, ziarna, warzywa i owoce.

Personalizacja

Na przestrzeni lat zmieniły się zachowania konsumentów. Coraz więcej posiłków spożywamy poza domem. W raporcie przygotowanym dla Makro Cash&Carry, „Polska na Talerzu 2017”, aż 42% polskich konsumentów wskazuje, że najbardziej w restauracjach brakuje im możliwości zamiany konkretnych składników na inne**. Dlatego tak ważne jest, aby tworzyć elastyczne menu, pozwalające personalizować zamówienia klientów, co pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji.

 

Pozostałe smaczne gastronomiczne trendy 2018

 

Najważniejsze światowe gastronomiczne trendy 2018 roku w gastronomii koncentrują się wokół kwestii food waste, czyli marnowania żywności i jego zdecydowanej redukcji. Ponadto na trendy liście znajdują się:

  • Flexitarianizm – czyli stopniowa rezygnacja ze spożywania mięsa
  • Restauracje pop-up – czyli tymczasowe projekty restauracyjne
  • Street food – polecamy nasz artykuł o food truckach
  • Superfoods – czyli produkty o niezwykłych właściwościach, np. japońska herbata matcha, komosa ryżowa, algi morskie, woda kokosowa, jagody acai
  • Neo-bistro – czyli autorska kuchnia z wizją, restauracje z nowoczesnym menu w osiągalnych dla przeciętnego konsumenta cenach
  • Kuchnia azjatycka
  • Menu śniadaniowe dostępne przez cały dzieńartykuł o śniadaniowniach znajdziecie tutaj
  • Jedzenie hybrydowe – czyli łączenie kilku potraw, technik ich przygotowania oraz składników, np. waffogato (gofr zamoczony w espresso), wonuty (gofry pieczone w głębokim oleju), bacone (rożki z boczku), sushi burrito czy cronuty, czyli ciastka o strukturze ciasta croissant smażone jak pączki.

 

trendy 2018 zioła

Gastronomiczne trendy 2018 – Lista najmodniejszych smaków

 

Specjaliści z Instytutu Technologii Żywności w Chicago podają również smaki, które będą nam towarzyszyły w 2018 roku.

  • guanabana – Eksperci zapowiadają, że hitem tego roku okaże się duży, zielony owoc spotykany na Kubie i w Meksyku – guanabana. Według specjalistów owoc „smakuje jak truskawki z ananasem z kwaśną nutą cytrusów i kremową konsystencją kokosa lub banana”. Do tej pory mogliśmy spotkać go w jogurtach.
  • harissa – Ostra pasta używana głównie w Tunezji, Libii i Armenii jako dodatek do makaronów, kanapek i zup. Czerwony krem powstaje z papryki chili, czosnku i kolendry. Często w harissie pojawia się również kminek zwyczajny lub rzymski oraz pomidory. Gładka pasta występuje też pod postacią proszku.
  • kawa i herbata – Od tego roku będą nie tylko dodatkiem serwowanym do dań i deserów, ale również ich składnikiem. Smak kawy i herbaty ma coraz częściej pojawiać się na naszych talerzach. Mocny aromat w lodach czy jogurtach to nie wszystko. W 2018 roku kurczak, ciasta, a nawet przystawki mają mieć smak kawy.
  • szafran, chrzan, kurkuma – To właśnie do nich należeć będzie ten rok. W naszych kuchniach pojawią się również pieprz cayenne i dobrze znany chrzan.
  • regionalne zioła – Eksperci uważają, że 2018 rok należeć będzie również do tego, co lokalne. Sezonowe zioła i rośliny, które można znaleźć w lasach czy na łąkach, pojawiają się również na talerzach w największych restauracjach.

 

Jako osoba od lat zajmująca się marketingiem chciałabym dodać, że w nowoczesne trendy wpisuje się również budowanie marketingu restauracji wokół jej właściciela, często będącego równocześnie szefem kuchni.

Co sądzicie o trendach w gastronomii na 2018 rok? Z jednej strony egzotycznie, ale czy zaskakująco? Zapraszam serdecznie do dyskusji.

 

* raport Mintel, „Trendy na rynku żywności i napojów w 2017 r.”

** raport Makro Cash&Carry, „Polska na Talerzu 2017”


Urszula Śliżewska Nazywam się Urszula Śliżewska. W firmie MASA Wyposażenie Gastronomii i Masarni zajmuję stanowisko specjalisty ds. e-marketingu. Jestem wielką miłośniczką social mediów i rozwoju osobistego. Moim celem jest dostarczanie wartościowych treści osobom pracującym w branży gastronomicznej. Dlatego stworzyłam i prowadzę blog branżowy firmy MASA Wyposażenie Gastronomii i Masarni. Wszystkie osoby zainteresowane propagowaniem tematyki wyposażenia gastronomii zapraszam do kontaktu. Znajdziecie mnie tutaj: KONTAKT